Han en Yvonne in India

Mandawa/ Bikaner

7 november 2009

Vandaag om 08.00 uur vertrokken uit ons hotel. Eerst hebben we de stad Mandawa bekeken voor we verder gingen. We zijn in een zeer oude Haveli (oud koopmanshuis) geweest en hebben daar wat over de geschiedenis er van gehoord. Later nog door het plaatsje gewandeld. Er bestaan in India verschillende kaste' s en daar wordt nu nog zeer streng aan gehouden, dat er niet mensen trouwen van verschillende kaste' s. Mooie foto's gemaakt van de fresco's die de muren versieren. Ook hebben ze zeer mooie deuren van teakhout bewerkt met bronzen rozetten. Ook nog weer gestreepte eekhoorns gezien en gefotografeerd. Hierna verder met de reis. In de volgende plaats (Fatehpur) zouden we een markt bezoeken, helaas was die niet bereikbaar. Dus nog maar zo'n Haveli bezocht, deze was nog mooier dan de eerste. Onderweg naar Bikaner zijn we gestopt bij een rattentempel, waar dus echt honderden ratten vrij rond liepen. We moesten onze schoenen uit en kregen soksloffen aan. En dan loop je dus met je goeie gedrag tussen de ratten door. Heel apart dat de mensen in India gereincarneerde goden in ratten vereren. Daarna onze reis weer verder hervat. Ineens zagen we onderweg een antilope lopen en later nog drie die we op defoto gezet hebben.

Later zijn we gestopt bij het dromedaris onderzoekcentrum. Daar worden de dromedarissen gefokt en opgeleid als trekdier of om mee te racen. De zogende moeder dromedaris werd ook gemolken en de melk wordt gedronken door mensen die last van suikerziekte hebben en knieproblemen.

Er waren een paar jonkies die nog maar een dag oud waren op het moment dat wij er waren, erg leuk. Er vlogen ook wilde halsbandparkieten rond, die dus hier blijkbaar vandaan komen.Na ongeveer nog een drie kwartier te hebben gereden kwamen we in ons volgende hotel aan, In de plaats Bikaner, waar we weer een nacht verblijven. Dit is een oud Maharadjapaleis (maharadja=grootkoning) in oude stijl en met veel antieke meubels ingericht.