Han en Yvonne in India

Jaipur

15-11-2009

Vandaag hebben we Jaipur doorkruist. Later per olifant hebben we de weg omhoog naar t Amber fort beklommen, het fort bekeken en per jeep weer naar beneden. We werden belaagd door verkopers die allerlei beeldjes en kettinkjes wilden slijten aan ons. En natuurlijk de bekende toeristen foto's,

die ze van je nemen. Hebben nog een edelsteen fabriek/winkel bezocht. Deze was enorm duur, dus niemand heeft er iets gekocht. Hierna hebben we in de stad geluncht. Nou ja geluncht, Han alleen een kopje thee, en ik een kop soep met Nan, een soort pannenkoekbrood. Later weer verder, en onderweg 2 foto stops gehad om het paleis der winden te fotograferen, hier konden de vrouwen vroeger in een min of meer gesloten balkonnetje naar buiten kijken wat er op straat gebeurde. En het water paleis, een zomerpaleis in het meer. Toen op weg naar het observatorium Hier staan allemaal zonnewijzers, en ook de sterrenbeelden in het groot uitgebeeld in steen.

Dit is echt heel interessant , het is onvoorstelbaar dat ze met zo'n stenen bouwsel, de tijd zo precies kunnen bepalen. Gelukkig scheen de zon weer , anders hadden we de effecten niet kunnen bekijken. Later nog naar een verbrandplaats ( een soort crematorium) van de grootkoninklijke familie van Jaipur geweest. Eigenlijk zie je alleen maar de koepels die na de crematie geplaatst zijn. We beginnen aardig moe te worden, ook omdat we toch wat last van onze buik hebben, wordt je slap van. Plus dat het een heel vol programma is. Het is eigenlijk jammer dat het overal zo'n rotzooi is, dat maakt India ondanks de mooie dingen die we gezien hebben toch minder mooi. Er leven toch heel veel mensen in armoede, gewoon in een tentje op straat, en soms zelfs zonder dat.