Han en Yvonne in India

Jaipur/ Agra

16-11-2009

Gistermiddag hebben we afscheid genomen van Jay, onze reisleider, die 12 dagen bij ons was.

Erg jammer, het was een fijne knul met humor en gezelligheid. Maar hij moest naar huis omdat hij gaat trouwen. Onze nieuwe reisleider is MP en hij spreekt engels. Vanuit Jaipur vertrokken naar Agra, waar we de Taj Mahal gaan bewonderen. Dit is al jarenlang een grote wens van Han. Onderweg hebben we een koffie-stop en een lunch gehad. Eerst onderweg een oude waterput bezocht, die stamt uit de 8e en 9e eeuw. De put heeft een enorme oppervlakte en aan de zijwanden van de vierkante put zit een groot aantal trappen en trapjes. Niemand schijnt precies te weten hoeveel treden er in total zijn. Hiernaast was nog een tempel, waarvan de beelden door de Moguls beschadigd waren. Vooral de gezichten. Hierna een stuk verder op de route naar Agra het Fatehpur Sikri bezocht. Eerder is dit kort de hoofdstad van India geweest en is gebouwd in 1602. Een zeer groot complex met verschillende gebouwen en koepels. Eerst bekijken we het gedeelte waar alleen de mannen vroeger mochten komen. Later het vrouwen gedeelte. Je ziet hier in de bouwstijl vooral de versiering dat het door moslims gebouwd is. Moslims mogen n.l. Geen gezichten afbeelden, en dat was duidelijk te zien. Voornamelijk afbeeldingen van dieren en planten. Op sommige plekken zie je de hindoe afbeeldingen die ook gebruikt werden. De toenmalige keizer Akbar was zeer tolerant. Op zich een mooi complex alleen werd je stapelgek van alle verkopers die je niet met rust lieten. Op het terrein stond ook een Moskee. Die konden we ook bezoeken. We moesten allemaal zo'n keppeltje op, van plastic. Dat hoorde zo en natuurlijk je schoenen uit. We hoeven morgenochtend niet eens zo vroeg op te staan wat eerst wel de bedoeling was i.v.m. ons bezoek aan de Taj Mahal, om een uur of 5 geloof ik. Maar onze gids rade aan later te gaan omdat er in deze tijd van t jaar nogal vaak mist is s' morgens en dan kun je geen mooie foto's maken, omdat het gebouw wit is en verdwijnt in de achtergrond.