Han en Yvonne in India

Bikaner

08-11-2009

Vandaag vertrokken uit Bikaner, maar niet voordat we een co'operatieve winkel hebben bezocht. Hier komen vrouwen naar toe die de Kashmir kleden en Jasmin kleden en shawls borduren met zijden draad, zilverdraad, brokaat of gewoon katoen. Er waren ook kledingstukken, tafelkleden en kussensloopjes. De prijs die je betaalt wordt gedeeld, een helft gaat naar de cooperatie en de andere helft naar een goed doel.

De vrouwen die er werken kunnen ook gewoon thuis het borduurwerk doen, omdat ze vaak een gezin hebben. Dan werken ze 6 uur in het huishouden en 6 uur aan b.v. het kleed. Heel mooi allemaal, zeer warme kleuren. Hierna hebben we het fort van Bikaner bezocht. Dit is het huis van de Maharadja. Heel mooie mozaieken en schilderingen op de muren, veel marmer, en bladgoud. We hebben daar ongeveer 2 uur rondgelopen en heel veel foto's gemaakt. Toen weer verder met onze reis, naar de stad Jaisalmer. In opdracht van onze gids heeft de buschauffeur wat Indiase snacks gekocht. Een driehoek van deeg met groente erin (Samosa), en een ronde schijf met linzen en kruiden ( Katjori) erg lekker maar heel pittig. Onderweg nog twee keer een antilope gezien; een grote (blue cow) formaat eland en de andere was dezelfde als gisteren. Pauwen zien we ook regelmatig, die hier dus blijkbaar vandaan komen. Het is opvallend, dat in de Thar-woestijn nog zoveel mensen en dieren wonen. Ook komt er regelmatig landbouw voor of staat er ineens een fabriek. Na 325 km. komen we aan in Jaisalmer. Hier blijven we 2 nachten, kunnen we een beetje bijkomen van het gereis. Hoewel we morgen wel om 06.30 opstaan om de stad te bekijken.

wibbina

Heb je nog wat gekocht??
Mooie reis hoor, hier is alles goed!!

Groeten vanuit het zonovergoten nederland!!

Liefs Wibbina

Cora

Ahh, vegetarische hapjes! Lekker met die peulvruchten, ik ken ze. Hebben jullie nog van die mooie kleden, sloopjes, sjaals oid gekocht? Hebben jullie er foto's van? Wat goed dat die vrouwen gewoon thuis kunnen werken, lijkt allemaal wel vrouwvriendelijk. Wat is het verschil tussen kashmir en jasmin?

Kan niet wachten op de foto's!
cora