Han en Yvonne in India

Jaisalmer naar Jodhpur

10-11-2009

Vanmorgen vertrokken uit Jaisalmer. Onderweg gestopt bij een moslim dorp. We werden overstelpt door kinderen. Jay onze gids, kocht snoep,, dat werd uitgedeeld. Er werd gretig aangepakt. Ze vragen ook of je pennen bij je hebt of shampoo. Als we dat hadden geweten hadden we een hele doos meegenomen vanuit Nederland. Ze hebben nl. liever dat je zoiets geeft dan snoep. De grotere kinderen die binnen de muren van hun huis stonden, renden hard weg als je wat wilde geven. Je mag nl. niet binnen de grenzen van de woning komen als vreemde. Als een van de andere kinderen iets gaf was het wel goed. Na dit bezoek weer verder richting Jodhpur. Omdat het niet zo vroeg in de middag meer was hebben we eerst bij aankomst in Jodhpur het fort bezocht. Binnen was een museum, met verschillende kamers, waar o.a. draagstoelen en meubels stonden. We hadden ook een zeer mooi uitzicht over de stad omdat het op een heuvel lag. Ook hier vlogen parkieten, blauwe en groene. Naderhand zijn we naar ons hotel gebracht. Een zeer mooi authentiek hotel. We hebben er weer heerlijk gegeten. Wat op valt is dat er in veel hotels alleen een vegetarisch menu op de kaart staat. Ik moet zeggen dat het heerlijk smaakt.

Waarschijnlijk door de verschillende soorten kruiden die in India worden gebruikt. S'avonds even van de gelegenheid gebruik gemaakt om de familie te mailen en natuurlijk onze blog bij te werken. Volgende morgen vertrekken we weer naar de volgende stad......

We snappen nu ook waarom de chauffeur hard remt als er een koe op straat staat. Er staat drie maanden gevangenis op een aanrijding met een koe. In de koeien huizen goden; wel 33.000.000. Koeien worden 's morgens gemolken, daarna gaan ze op stap en zoeken iets te eten of krijgen groenteafval, voor karma. Duiven zijn ook heilig en worden gevoerd voor meer karma. Onder de woestijn zit water, wat opgepompt wordt, om te gebruiken, om te drinken of velden te bevloeien. In de plaatsjes is veel bedrijvigheid en er wonen nog veel mensen in de woestijn. In de zonnestad Jodhpur wonen 1.300.000 mensen. Het is toch lastig om iedereen te voorzien van eten en drinken.

Peter en Linda

Hee luitjes...hardstikke leuk dat we jullie zo op de voet kunnen volgen!
Het is net of we een beetje met jullie meereizen.
Hier alles goed!
Liefs uit Duiven.

Cora

Vegetarisch??? Joepie: eindelijk een land waar ik ook heen kan!! Probeer eens uit te zoeken welke kruiden en specerijen ze gebruiken en hoe ze aan hun aiwitten komen... Zou ik heel blij mee zijn!!! En dan ga ik natuurlijk de volgende keer met jullie mee!

liefs, Cora