Han en Yvonne in India

Jaisalmer naar Jodhpur

10-11-2009

Vanmorgen vertrokken uit Jaisalmer. Onderweg gestopt bij een moslim dorp. We werden overstelpt door kinderen. Jay onze gids, kocht snoep,, dat werd uitgedeeld. Er werd gretig aangepakt. Ze vragen ook of je pennen bij je hebt of shampoo. Als we dat hadden geweten hadden we een hele doos meegenomen vanuit Nederland. Ze hebben nl. liever dat je zoiets geeft dan snoep. De grotere kinderen die binnen de muren van hun huis stonden, renden hard weg als je wat wilde geven. Je mag nl. niet binnen de grenzen van de woning komen als vreemde. Als een van de andere kinderen iets gaf was het wel goed. Na dit bezoek weer verder richting Jodhpur. Omdat het niet zo vroeg in de middag meer was hebben we eerst bij aankomst in Jodhpur het fort bezocht. Binnen was een museum, met verschillende kamers, waar o.a. draagstoelen en meubels stonden. We hadden ook een zeer mooi uitzicht over de stad omdat het op een heuvel lag. Ook hier vlogen parkieten, blauwe en groene. Naderhand zijn we naar ons hotel gebracht. Een zeer mooi authentiek hotel. We hebben er weer heerlijk gegeten. Wat op valt is dat er in veel hotels alleen een vegetarisch menu op de kaart staat. Ik moet zeggen dat het heerlijk smaakt.

Waarschijnlijk door de verschillende soorten kruiden die in India worden gebruikt. S'avonds even van de gelegenheid gebruik gemaakt om de familie te mailen en natuurlijk onze blog bij te werken. Volgende morgen vertrekken we weer naar de volgende stad......

We snappen nu ook waarom de chauffeur hard remt als er een koe op straat staat. Er staat drie maanden gevangenis op een aanrijding met een koe. In de koeien huizen goden; wel 33.000.000. Koeien worden 's morgens gemolken, daarna gaan ze op stap en zoeken iets te eten of krijgen groenteafval, voor karma. Duiven zijn ook heilig en worden gevoerd voor meer karma. Onder de woestijn zit water, wat opgepompt wordt, om te gebruiken, om te drinken of velden te bevloeien. In de plaatsjes is veel bedrijvigheid en er wonen nog veel mensen in de woestijn. In de zonnestad Jodhpur wonen 1.300.000 mensen. Het is toch lastig om iedereen te voorzien van eten en drinken.

Jaisalmer

09-11-2009

Vandaag de stad Jaisalmer bekeken. Om 06.30 uit de veren, nou ja met een duf hoofd opstaan dus. Lekker ontbeten en om 08.00 in de bus naar t

Jessermeer. De waterstand was wat laag door t gebrek aan regen, maar er stonden een paar hele mooie koepeltjes in het meer. Een was van de Maharadja en de andere van de prins. Onderweg foto's gemaakt van zingende kindertjes die vader Jacob op z'n frans zongen erg leuk. Na t bezoek aan t meer naar t fort van Jaisalmer, daar een aantal uren rondgelopen en veel foto's gemaakt.

Het is een levend fort, gebouwd door de zoon van de Maharadja van Jodhpur. Het is bewoond aan de binnenkant. Er staan allemaal huisjes en hotels. Er wonen zo'n 4000 mensen binnen de poort. Er waren ook tempels binnen de muren van t fort, een Jain tempel een Visjnoe tempel en een Shiva tempel. Daarna zijn we in een een Haveli geweest. Jaisalmer ligt ook op de zijderoute van vroeger, net als Bikaner en Mandawa.

Om 13.00 waren we weer in t hotel, waar we tijd hadden om wat te eten en uit te rusten. Om 16.00 moesten we weer present zijn voor de volgende trip. Nu gingen we een dromedaris rit door de woestijn maken. Aan t eind van de rit kregen we rum met cola, en hebben gewacht tot de zon onder ging, heel mooi. Er waren zigeuners die voor ons dansten met een schattig klein meisje, van ongeveer 4 jaar, die erg haar best deed. Later in het schemer donker weer op de dromedaris terug naar de bus. Erg leuk. Toen op naar de zigeuner dansavond met buffet. Ik ( Yvonne) heb ook gedanst toen er mensen uit het publiek gevraagd werden. Op weg naar het hotel vreselijk gelachen in de bus. Iedereen was erg lollig, ook omdat er weer rum aan te pas kwam. De hele bus was een feest!.Indiase muziek en dansen, zelfs de buschauffeur deed mee, nadat we natuurlijk eerst gestopt waren. Onze reisleider Jay, deed zelf ook mee. Nog nooit mee gemaakt. Dat de bus op stelten stond. Jay is een hele leuke gezellige Indier, die zich niet afzijdig houd van de groep. Er worden over en weer grapjes gemaakt.

En toch geeft hij veel informatie over de steden en de omgeving.

Zo'n kleine groep heeft ook voordelen, je vormt veel sneller een eenheid.

Bikaner

08-11-2009

Vandaag vertrokken uit Bikaner, maar niet voordat we een co'operatieve winkel hebben bezocht. Hier komen vrouwen naar toe die de Kashmir kleden en Jasmin kleden en shawls borduren met zijden draad, zilverdraad, brokaat of gewoon katoen. Er waren ook kledingstukken, tafelkleden en kussensloopjes. De prijs die je betaalt wordt gedeeld, een helft gaat naar de cooperatie en de andere helft naar een goed doel.

De vrouwen die er werken kunnen ook gewoon thuis het borduurwerk doen, omdat ze vaak een gezin hebben. Dan werken ze 6 uur in het huishouden en 6 uur aan b.v. het kleed. Heel mooi allemaal, zeer warme kleuren. Hierna hebben we het fort van Bikaner bezocht. Dit is het huis van de Maharadja. Heel mooie mozaieken en schilderingen op de muren, veel marmer, en bladgoud. We hebben daar ongeveer 2 uur rondgelopen en heel veel foto's gemaakt. Toen weer verder met onze reis, naar de stad Jaisalmer. In opdracht van onze gids heeft de buschauffeur wat Indiase snacks gekocht. Een driehoek van deeg met groente erin (Samosa), en een ronde schijf met linzen en kruiden ( Katjori) erg lekker maar heel pittig. Onderweg nog twee keer een antilope gezien; een grote (blue cow) formaat eland en de andere was dezelfde als gisteren. Pauwen zien we ook regelmatig, die hier dus blijkbaar vandaan komen. Het is opvallend, dat in de Thar-woestijn nog zoveel mensen en dieren wonen. Ook komt er regelmatig landbouw voor of staat er ineens een fabriek. Na 325 km. komen we aan in Jaisalmer. Hier blijven we 2 nachten, kunnen we een beetje bijkomen van het gereis. Hoewel we morgen wel om 06.30 opstaan om de stad te bekijken.

Mandawa/ Bikaner

7 november 2009

Vandaag om 08.00 uur vertrokken uit ons hotel. Eerst hebben we de stad Mandawa bekeken voor we verder gingen. We zijn in een zeer oude Haveli (oud koopmanshuis) geweest en hebben daar wat over de geschiedenis er van gehoord. Later nog door het plaatsje gewandeld. Er bestaan in India verschillende kaste' s en daar wordt nu nog zeer streng aan gehouden, dat er niet mensen trouwen van verschillende kaste' s. Mooie foto's gemaakt van de fresco's die de muren versieren. Ook hebben ze zeer mooie deuren van teakhout bewerkt met bronzen rozetten. Ook nog weer gestreepte eekhoorns gezien en gefotografeerd. Hierna verder met de reis. In de volgende plaats (Fatehpur) zouden we een markt bezoeken, helaas was die niet bereikbaar. Dus nog maar zo'n Haveli bezocht, deze was nog mooier dan de eerste. Onderweg naar Bikaner zijn we gestopt bij een rattentempel, waar dus echt honderden ratten vrij rond liepen. We moesten onze schoenen uit en kregen soksloffen aan. En dan loop je dus met je goeie gedrag tussen de ratten door. Heel apart dat de mensen in India gereincarneerde goden in ratten vereren. Daarna onze reis weer verder hervat. Ineens zagen we onderweg een antilope lopen en later nog drie die we op defoto gezet hebben.

Later zijn we gestopt bij het dromedaris onderzoekcentrum. Daar worden de dromedarissen gefokt en opgeleid als trekdier of om mee te racen. De zogende moeder dromedaris werd ook gemolken en de melk wordt gedronken door mensen die last van suikerziekte hebben en knieproblemen.

Er waren een paar jonkies die nog maar een dag oud waren op het moment dat wij er waren, erg leuk. Er vlogen ook wilde halsbandparkieten rond, die dus hier blijkbaar vandaan komen.Na ongeveer nog een drie kwartier te hebben gereden kwamen we in ons volgende hotel aan, In de plaats Bikaner, waar we weer een nacht verblijven. Dit is een oud Maharadjapaleis (maharadja=grootkoning) in oude stijl en met veel antieke meubels ingericht.

Delhi/ Mandawa

04 nov. t/m 06 nov. 2009

woensdagavond vertrokken we richting Schiphol om in het van der Valk hotel te overnachten.

Donderdag zijn we om 11.05 vertrokken richting Frankfurt,waar we moesten overstappen voor onze vlucht naar Delhi in India. Na een vlucht van 7 uur zijn we om 20.30 ned. tijd geland.

Er is een tijdsverschil van 4 ½ uur later, dus het was daar toen 1 uur s' nachts .

We werden naar een hotel in Delhi gebracht voor een nacht. De volgende morgen na een zeer korte nacht zijn we verder getrokken . Na een vermoeiende tocht over zeer slechte wegen kwamen we s' avonds rond 18.15 aan in het volgende hotel ,in Mandawa. We rijden in een kleine bus want onze groep bestaat maar uit 12 personen. Doordat het een kleine bus is heeft deze geen gasvering, waardoor je elke kuil en hobbel voelt, zodat je de hele dag op je stoel zit te stuiteren. Maar goed dat mag de pret niet drukken toch? Het hotel waar we nu overnachten is een zeer mooi resort, een beetje sprookjesachtig. Vergeleken het eerste hotel, wat niet geweldig was, erg mooi.

Morgen staan we om 6.30 op om onze tocht te vervolgen. Eerst bekijken we de stad Mandawa, waarna we richting Bikaner, onze volgende bestemming.